کاربرد تزیینات کتیبه های مساجد

کاربرد تزیینات کتیبه های مساجد

کاربرد فراوان سوره ها و آیات قرآن کریم و مفاهیم اسلامی در تزیینات کتیبه های مساجد، با توجه به جنبه ی قداست آیات کتاب آسمانی ، سبب تشویق هنرمندان مسلمان برای خلق آثاری برگرفته از فرهنگ اسلامی بوده است.

هنرمندان با استفاده از این آرایه ها و ذکر نام و نشانه های آسمانی و الهی در آثار موجود ، سعی در انتقال قداست و تعالی به آثار خود می نمود و استفاده از سوره ها و آیات قرآن کریم برای زینت مساجد مناسب ترین هنری بوده است که توانسته نقشی اساسی هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ محتوایی داشته باشد.

وجود کتیبه های قرآنی نمودی از مسیر هدایت انسان بوده و هر اثر هنری دارای ارزش های زیباشناختی ، عملکردی و ابلاغ پیام است.تکرار فراوان تزیینات قرآنی بر روی دیوارهای مساجد ، یادآور این حقیقت است که تار و پود حیات اسلامی از آیات قرآن تنیده شده و از لحاظ معنوی متکی به قرائت قرآن و نماز است.

کاربرد تزیینات کتیبه های مساجد

کتیبه ها با مفهوم دعا و حدیث نیز بیان عرفانی دارند و این کیفیت خاص تا اندازه ای ناشی از جو شیعی است که در آنها انعکاس یافته است.

به طور کلی کتیبه های قرآنی از نظر مذهبی دارای اهمیت بسیاری بوده و بیان کننده ی حالات معنوی مسلمانان در ادوار مختلف تاریخی می باشند.آیات به کار رفته در تزیینات بناهای اسلامی در برگیرنده دو اصل اساسی اعتقادات مسلمانان که اصطلاحا توحید و نبوت است می باشد.اغلب کتیبه ها اشاره به قدرت خداوند ، برپا داشتن نماز و شرایط سازندگان مساجد دارد.

البته نکته ای که می بایستی در اینجا به آن اشاره داشت ارتباط بین مضمون و مفاهیم آیات قرآنی و محل قرار گرفتن آن در مساجد است که هنرمند خوشنویس این اصل را رعایت می کرده.این خطاطان با قرآن آشنا و مانوس بودند و بعضی از آنان ، قرآن را از بر داشتند.آنها اغلب مردان با ایمان و با تقوایی بودند که بیشتر اوقات خود را به ستایش خداوند سپری می کردند و به عبادت او مشغول بودند.هنرمندان با استفاده از این آرایه ها و ذکر نام و نشانه های آسمانی و الهی در آثار موجود ، سعی در انتقال قداست و تعالی به آثار خود می نمودند و خوشنویسی روی کتیبه های قرآنی مناسب ترین هنری بوده است که توانسته نقشی اساسی هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ محتوایی داشته باشد.

کاربرد تزیینات کتیبه های مساجد

کتیبه های با مفهوم دعا و حدیث همانند آیات قرآنی، بیان عرفانی دارند و این کیفیت خاص تا اندازهای ناشی از جو شیعی میباشد که در آنها انعکاس یافته است زیرا مظهر و مثل حقیقت معنوی در جهان مادی اولیا هستند و مقام معنوی آنها در سلسله مراتب هستی به منزله قطب عالم است.

بنابر این تشیع ، متضمن تحقیقی بسیار دقیق و لطیف است.شریف ترین هنر در جهان اسلام آراستن بناهای اسلامی با استفاده از تزئینات طرح های اسلیمی و کتیبه های خطی است.این طرح های منقوش بر در دیوار این اماکن شخص مومن را نه تنها به یاد معانی کلمات آن می اندازد بلکه او را متوجه صور روحانی آن و فیض آن با جلال و قدرت معنویت نام و کلام ائمه دین می کند ، که در نقوش تزیینی انعکاس یافته است.

بدین ترتیب هنرمند مسلمان به محیط انسان و خصوصا معماری یک جنبه اعتدال و متانت و بصیرتی عقلی می بخشد.به انسان خاطر نشان می سازد که همه چیز اثر حقیقت الهی است این چنین است که معماری اسلامی انسان را به مشاهده و شهود سوق می دهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *